תעשיית ההסעדה, במיוחד בתחום האירוח, נמצאת במצב של שינוי מתמיד, במטרה לעמוד בציפיות האורחים. עם זאת, מסעדות ובתי קפה רבים עדיין מתמודדים עם כמה בעיות עיקריות שמעיקות עליהם: זמני המתנה ארוכים, שירות לא מקצועי, מחסור בכוח אדם מיומן והוצאות שכר גבוהות. בעיות אלו לא רק מקשות על בעלי העסקים ועובדיהם, אלא גם משפיעות לרעה על חוויית האורחים. אם נביט מקרוב על הבעיות הללו נוכל למצוא כמה פתרונות אפשריים אשר יכולים לא רק להשפיע לטובה על כלכלת העסק ולהקל על חייהם של העובדים אלא גם לשפר את חוויית האורחים.
כולנו היינו שם — יושבים במסעדה וממתינים זמן רב מדי כדי לבצע הזמנה, או גרוע מכך, מרגישים דחויים ולא רצויים בעוד שהמלצר שלכם עמוס בעבודה עם לקוחות בשולחנות אחרים. זה אחד התסכולים הנפוצים ביותר שמביעים האורחים במסעדות ובתי קפה. בממוצע, האורחים ממתינים בממוצע כ-25 דקות רק כדי לבצע הזמנה ו/או לשלם בסוף הארוחה. וזה הרבה מעבר לרק חוסר נוחות! כל המחקרים מראים חד משמעית שזמני ההמתנה המוגזמים האלה משפיעים לרעה על החוויה הכללית של האורחים ופוגעים באמון ובסיפוק שלהם מהמקום. בנוסף, מלצרים עמוסים לעיתים קרובות מגלים התנהגות עצבנית וחסרת סבלנות כלפי האורחים, דבר שמוביל לתחושת חוסר נוחות אצל הלקוחות. התנהגות כזו לא רק מחמירה את החוויה השלילית, אלא גם מפחיתה את הסיכוי שהלקוחות יחזרו למקום.
עומס על המלצרים - בזמני העומס, המלצרים עובדים עם הרבה לקוחות בכמה שולחנות בו-זמנית, מה שגורם לכמות משמעותית של עיכובים בקליטה, הכנה והגשת ההזמנות.
תהליך הזמנה ידני - על פי צורת העבודה המסורתית, המלצר צריך לזכור כל הזמנה בעל פה או לרשום אותה ידנית בפנקס אישי, ולהזין אותה לקופה. זה מוביל לעיכוב מיותר ומהווה נקודה אפשרית ליצירת טעויות בהזמנה.
תקשורת בין אישית - בהזמנות אשר נקלטות באופן ידני, לפעמים קורים בילבולים (אמרתי ככה... שמעתי אחרת...) והאורחים לא תמיד מרגישים שהבינו את רצונם. האפשרות לבצע את ההזמנות בכוחות עצמיים יכולה לשפר עבורם את החווייה.
הדרכה ותנאי עבודה של הצוות - כן, הדרכה והכשרה של העובדים הן חיוניות כאין כמוהן, אך בו בזמן חשוב גם לדאוג לתמיכה רגשית, להפחתת הלחץ ולהורדת העומס על המלצרים.
תכנון נכון של שיבוץ העובדים - העסקת מספר גדול יותר של עובדים בשעות העומס יכולה להוריד את מפלס הלחץ של הצוות ולהבטיח שהאורחים יקבלו שירות מהיר ואיכותי.
שימוש בטכנולוגיה - הטמעת טכנולוגיה, כמו מערכת הזמנות דיגיטלית, אשר מקלה על תהליכי קבלת הזמנה וגביית תשלומים, ומסייעת למתן שירות מהיר יותר.
הגיע הזמן להודות בזה - גיוס ושימור עובדים מיומנים אף פעם לא היתה משימה קלה. בתעשיית ההסעדה, שבה תחלופת העובדים תמיד הייתה גבוהה, המצב החריף לאחר מגפת הקורונה ולאחר מכן בעקבות האינפלציה הגבוהה וההאטה הכלכלית. עסקים קטנים ובינוניים בתעשייה מתמודדים עם קשיים בגיוס עובדים איכותיים, ולא פחות חשוב, בשימורם. עלויות הגיוס, ההכשרה והחזקת עובדים מיומנים הולכות וגדלות עם הזמן.
ביקוש גבוה לעובדים מיומנים - שפים, מלצרים ועובדים מנוסים הם משאב יקר ומבוקש, והתחרות עליהם רבה.
עלויות הכשרה משמעותיות - הכשרת עובדים חדשים, במיוחד בתפקידים קריטיים במטבח ובחדר האוכל, מצריכה השקעה כספית גבוהה.
שכר עבודה עולה - עם העלות הגוברת של שכר ממוצע במשק, עסקים נאלצים לשלם יותר כדי למשוך ולשמר עובדים טובים.
הכשרת עובדים במספר תחומים - כשעובדים מיומנים בתפקידים שונים, הם יכולים לסייע במגוון תפקידים, ובכך מפחיתים את הצורך בהעסקת עובדים נוספים.
שעות עבודה גמישות - הצעת שעות עבודה גמישות עשויה למשוך עובדים שמעריכים האיזון בין העבודה לחיים הפרטיים.
ייעול תהליכים - על ידי שיפור תהליכי עבודה והפחתת חוסר יעילות, אפשר להפחית את הצורך בכוח אדם נוסף.
הפתרון היעיל ביותר לשתי הבעיות הגדולות הללו—עיכובים משמעותיים בשירות ועלויות עבודה גבוהות—הוא הטמעה ושימוש במערכת תפריט דיגיטלי, הידועה גם בשם תפריט QR דיגיטלי או תפריט QR. מערכות אלה מאפשרות לאורחים להזמין ולשלם ישירות דרך הטלפון הנייד ובכך משפרות את חווית השירות באופן משמעותי, מורידות את זמן ההמתנה, והופכות את כל התהליך לפשוט יותר עבור צוות העובדים. כך, האורחים מרגישים שהם שולטים בתהליך, והצוות יכול להתמקד במה שהם עושים הכי טוב - לספק שירות מעולה.
הפחתת זמני המתנה - המערכת של תפריט דיגיטלי מאפשרת לאורחים לבצע הזמנות ולשלם באופן מיידי דרך הסמרטפון האישי שלהם, ומפחיתה את זמן ההמתנה באופן משמעותי. לא צריך לחכות יותר לאדם שיקח את ההזמנה—הכול נעשה דרך הטלפון.
הפחתת העומס על המלצרים - ללא צורך בקבלת הזמנות ו/או קבלת תשלומים אופן ידני, המלצרים יכולים להתמקד במתן שירות איכותי ולהתמודד ביתר הצלחה וללא לחץ מיותר עם כמות יותר גדולה של שולחנות ומספר יותר גדול של אורחים.
הורדת עלויות עבודה - עם פחות עובדים הנדרשים לקבלת הזמנות וביצוע תשלומים, תפריט QR דיגיטלי מסייע לעסק להוריד את עלויות העבודה מבלי לפגוע באיכות השירות. זה מאפשר להקצות משאבים בצורה יעילה יותר ולהימנע מהעסקת עובדים מיותרים.
הגדלת הטיפים וההכנסות - המערכת הדיגיטלית תמיד זמינה לשימוש, מאפשרת לאורחים לבצע התאמה אישית של הזמנותיהם והן מקדמת מכירות של פריטים נוספים, מה שמוביל הן להגדלת הסכום הממוצע של ההזמנה והן לקבלת יותר טיפים לעובדים.
תעשיית ההסעדה נמצאת בשינוי מתמיד, ואם הבעיות של זמן המתנה ארוך ועלויות עבודה גבוהות נראות כמו אתגרים קשים, הפתרונות כבר כאן. הכנסת טכנולוגיה, כמו מערכת תפריט דיגיטלי של Gravy , יכולה לשפר באופן משמעותי את חווית האורחים, להוריד עלויות תפעול ולפשט את העבודה עבור הצוות. הגיע הזמן למסעדנים להתחיל לאמץ את העתיד, שבו היעילות פוגשת את האירוח, המסעדנים מרוויחים יותר והאורחים יוצאים מרוצים. וכמו בכל מקרה של הטמעת טכנולוגיות חדשות, כל הקודם - זוכה.
מעוניינים גם אתם לשלב תפריט דיגיטלי בתהליך השיפור והשידרוג של העסק הקולינרי שלכם? פנו למומחים של Gravy וקבלו ייעוץ מותאם אישית ועסקית ללא התחייבות >>
במאמר הבא נרחיב יותר על מערכות הזמנות דיגיטליות ועל אפשרויות השימוש בהן לצורך אופטימיזציה של תהליכים פנימיים במכירות ושירות אורחים בעסקים של תעשיית האירוח וההסעדה.
מחבר: סטס גלוזמן
תמונות: Envato